Nikita Kadan
Cykl rysunków węglem pt. Pogrom powstał na podstawie dokumentacji fotograficznej pogromu lwowskiego z 1941 roku. Nikita Kadan w swojej twórczości w podobny sposób używał też fotografii ofiar rzezi wołyńskiej, ofiar NKWD, jak również cywilów i więźniów mordowanych przez nazistów. Praca odnosi się do problemu manipulacji obrazami fotograficznymi zbrodni, których interpretacja zależy od narzuconej ramy. To treść podpisu sytuuje ofiary w czasie i przestrzeni, wskazuje też na oprawców. Rysunki ze względu na swoją uproszczoną, ekspresjonistyczną formę i utrzymaną w czerni i bieli tonację przypominają fotografie ze starych gazet. Poprzez niedopowiedzenie i rezygnację ze szczegółu uniwersalizują zdarzenia sprzed lat, wpisując je w mającą wspólne cechy ikonografię ofiar pogromów. W archiwalnej prasie postacie ludzkie ulegają spłaszczeniu i syntezie ze względu na niską jakość druku. Po latach fotografie ofiar bywają jedynymi dowodami w sprawie, ale zdarza się, że stają się też przedmiotami zawłaszczeń i zideologizowanej gry o pamięć. Praktyka manipulacji fotograficznych w celach propagandowych jest zdaniem artysty przedłużeniem historii zbrodni.
Nikita Kadan (ur. 1982 w Kijowie) – artysta wizualny i aktywista, tworzy obrazy, grafiki i instalacje. Jego prace, tworzone często we współpracy z przedstawicielami innych dziedzin (architektami, socjologami czy obrońcami praw człowieka), poruszają temat pamięci zbiorowej i polityki historycznej. Jest współtwórcą grupy artystycznej R.E.P. (Revolutionary Experimental Space), zawiązanej podczas Pomarańczowej Rewolucji i kolektywu kuratorsko-artystycznego Hudrada.