Jonathan Horowitz
Bez tytułu (Arbeit Macht Frei) to replika słynnego napisu z bramy obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, głoszącego: „praca czyni wolnym” – maksymy, która stała się perfidnym i złowrogim motto maszyny Zagłady. Praca została wykonana na wystawę Jonathana Horowitza zatytułowaną przewrotnie Minimalist Works from the Holocaust Museum (Minimalistyczne prace z Muzeum Holocaustu) w 2011 roku. Oryginalny napis z obozowej bramy Auschwitz-Birkenau został pocięty na trzy części podczas kradzieży w 2009 roku, dokonanej na zlecenie szwedzkiego neonazisty. Odtwarzając obiekt w takiej właśnie formie artysta zadaje pytanie o znaczenie zdewastowania symbolu zła, ale także jego odrestaurowanie oraz wykonanie kopii. Poprzez powtórzenie znienawidzonego symbolu Horowitz wskazuje także na korozję mechanizmu „ostatniej instancji”, chroniącego Europę przed nową wojną – pamięci o Zagładzie.
Jonathan Horowitz (ur. 1966 w Nowym Jorku) – uprawia sztukę czerpiącą z tradycji konceptualizmu i pop artu, sięgając często po „znalezione” obrazy, dla których znajduje odpowiednią formę przetworzenia: wideo, rzeźbę czy fotokolaż. Swoją wypowiedź artystyczną buduje na formalnej i estetycznej analizie takich obszarów, jak medialny obraz wojny, konsumeryzm czy współczesne polityki historyczne.