Goshka Macuga
Wielkoformatowy arras wykonany został na podstawie fotografii prasowej, zrobionej podczas wystawy Goshki Macugi w Whitechapel Gallery w Londynie w 2009 roku. Na ekspozycję pt. Natura bestii sprowadzona została tkana wersja Guerniki Pabla Picassa, na co dzień prezentowana w budynku ONZ w Nowym Jorku. Stanowiła ona tło dla zaaranżowanej przez artystkę otwartej przestrzeni spotkań dla aktywistów, nawiązującej do politycznej historii instytucji, w której oryginalny obraz Picassa prezentowany był w 1939 roku, przy zaangażowaniu polityków lewicowej Partii Pracy i aplauzie robotniczej społeczności East Endu. Prezentacja nawiązywała także do incydentu zasłonięcia tkaniny w 2003 roku na czas przemówienia sekretarza stanu Colina Powella w ONZ, podczas którego tłumaczył on konieczność amerykańskiej inwazji na Irak. Korzystając z obecności antywojennej ikony sztuki w Londynie, w przestrzeni wystawy swoją konferencję prasową zorganizował książę William. Artystka postanowiła uwiecznić to wydarzenie w formie arrasu, jako wyraz krytycznej autorefleksji na temat własnej strategii artystycznej. Macuga pokazuje jak łatwo dzieło może zostać przejęte przez elity do własnych celów, a jego polityczne przesłanie całkowicie zneutralizowane. Sięgając po kojarzące się z monarszą godnością, dekoracyjne medium, któremu Picasso próbował nadać progresywny wyraz w powstającej pod jego okiem tkanej wersji Guerniki, przypomina o tradycyjnej funkcji sztuki jako reprezentanta władzy.
Goshka Macuga (ur. 1967 w Warszawie) – artystka sztuk wizualnych, posługuje się specyficzną metodą pracy zwaną archeologią kultury – każdy projekt poprzedza dogłębnymi badaniami archiwalnymi i historycznymi, pozwalającymi ujawnić szeroki kontekst interesujących ją zjawisk. Tworzy instalacje, do których włącza prace innych artystów, materiały archiwalne, ready mades, ale też własne obiekty, łącząc strategie artystyczne z kuratorskimi. W 2008 roku była nominowana do Nagrody Turnera, najbardziej prestiżowej nagrody w brytyjskiej sztuce.