Alice Neel
„Wierzę, że jestem humanistką. Tak właśnie postrzegam świat”. Społecznie zaangażowanej twórczości Alice Neel, jej trwającej niemal sześć dziesięcioleci kariery oraz pokaźnego dorobku nie da się oddzielić od sposobu, w jaki widziała świat oraz jej radykalnego życia. W młodości, po ukończeniu uczelni artystycznej Neel przeniosła się z pierwszym mężem do Hawany na Kubie. Jej polityczną wrażliwość pobudzało tam rosnące w siłę środowisko lewicowej awangardy intelektualnej i artystycznej. Po powrocie do Nowego Jorku, artystka dołączyła do tzw. wydziału sztalugowego agencji Works Progress Administration (WPA), powołanej w ramach Nowego Ładu przez federalną administrację Franklina D. Roosevelta w celu zwalczania skutków wielkiego kryzysu. Agencja dawała zatrudnienie artystom, z czego Neel korzystała przez niemal dziesięć lat. Jej zaangażowanie w sprawę przełożyło się na członkostwo w Komunistycznej Partii Stanów Zjednoczonych (CPUSA). Naziści mordują Żydów (ok. 1936) ukazuje kroczący ulicami Nowego Jorku marsz z pochodniami zorganizowany przez CPUSA, w którym wzięła udział Neel. Jest to rzadki przykład sytuacji, w której artystka lub artysta z Ameryki protestuje przeciwko fali faszyzmu wzbierającej w Europie przed wybuchem II wojny światowej. Na pierwszym planie z pochodnią w ręku widnieje Sid Gotcliffe – także członek WPA oraz artysta, którego Neel uwieczniła w 1958 roku w portrecie zatytułowanym jego nazwiskiem. Śmierć Matki Bloor (ok. 1951) ukazuje pogrzeb słynnej liderki CPUSA, Elli Reeve „Matki” Bloor, zadeklarowanej orędowniczki przyznania kobietom pełnych praw oraz działaczki związkowej. Lewicowe zaangażowanie polityczne Neel i jej trwałe związki z radykalnymi myślicielami ściągnęły na nią uwagę FBI. Agencja ta przesłuchiwała ją w samym szczycie ery makkartyzmu. Obraz Mike Gold (1952) przedstawia Itzika Granicha (pseudonim literacki: Mike Gold), poetę i redaktora wielu publikacji poświęconych problemom klasy robotniczej, w tym pisma „Mases & Mainstream”, w którym Neel zamieszczała ilustracje.
Alice Neel (ur. 1900 w Merion Square, Pennsylvania, zm. 1984 w Nowym Jorku) była amerykańską malarką, która zasłynęła portretami przyjaciół, sąsiadów, pisarzy i innych artystów.